Du er her: Start1 / SFO2 / Læreplaner for KUBEN Pædagogiske læreplaner for KUBEN
1. Alsidig personlig udvikling
Mål |
Metode |
Tegn på læring |
- At barnet oplever sig selv som værdifuldt, ligeværdigt og anerkendt.
- At barnet er deltager i det fællesskab, som Kuben tilbyder.
- At barnet lærer egne og andres grænser at kende.
- At barnet lære at have respekt for de ting, vi omgiver os med (spil, legetøj, mooncars mm.)
- At barnet har lyst til at deltage i aktiviteter, hvor det kan udvikle sig, vise mod og styrke sit selvværd.
- At barnet oplever anerkendelse og bliver respekteret som det er.
|
- Vi voksne lytter til og respekterer barnets meninger.
- Ved uoverensstemmelser mellem to eller flere børn, vil personalet hjælpe dem til at finde forskellige løsningsforslag..
- Personalet skal støtte og guide barnet i en ny aktivitet, og i takt med, at barnet bliver trygt, trækker den voksne sig mere i baggrunden.
- Personalet er rollemodeller for barnet, og er bevidst om at give anerkendelse og anerkender børnenes forskelligheder
|
- At barnet viser respekt og anerkender andre børns forskelligheder.
- At barnet har mod på at deltage i Kubens aktiviteter.
|
2. Social udvikling
Mål |
Metode |
Tegn på læring |
- At barnet føler sig inddraget og opmuntret til at være en aktiv deltager i Kubens fællesskab.
- At barnet har tillid og føler tryghed ved andre børn og voksne.
- At barnet føler ansvar og har respekt for andre.
- At barnet støttes i at knytte venskaber.
- At barnet samarbejder med andre for at opnå en fælles beslutning.
|
- Gennem fælles aktiviteter styrkes det sociale fællesskab.
- Barnet opmuntres til at udtrykke sig i fællesskabet og dele oplevelser med andre børn eller voksne.
- Hvis barnet føler sig usikker, kan det hente støtte ved et andet barn eller voksen.
- Ved en ny aktivitet forberedes barnet på, hvad der skal ske, og kan spørge ind til aktiviteten.
- Barnet styrkes til at kunne se sig selv som en vigtig og aktiv del af helheden og fællesskabet.
- Vi opfordrer barnet til at lege på tværs af venskaber og støtter det i disse lege.
|
- At barnet kan fortælle om egne oplevelser og følelser
- At barnet føler sig trygt og som en del af fællesskabet
- At barnet viser ansvarlighed ved f.eks. at fortælle/vise et andet barn, hvis det har overskredet en given grænse
|
3. Kommunikation og sprog
Mål |
Metode |
Tegn på læring |
- At give barnet muligheder for at udvikle sproget.
- At barnet lærer at bruge og aflæse kropssprog.
- At barnet støttes i at udvikle nysgerrighed for bogstaver, tal og andre symboler
|
- Barnet opfordres til at sætte ord på sine følelser og tanker i kommunikationen med de andre børn. Dette gælder også ved konfliktløsning.
- Vi læser højt for barnet
- Vi spiller spil med barnet hvor kommunikation er en vigtig del af spillet.
- Når barnet tegner og fortæller, indgår vi med anerkendende kommunikation.
- Vi hjælper barnet med at tale sproget korrekt. Bandeord og nedsættende sprog accepteres ikke.
- Vi hjælper barnet til at se og tyde de andre børns kropssprog og handle derefter.
|
- At barnet udvikler dets sprog og får større ordforråd.
- At barnet kan aflæse og handler efter nonverbalt sprog
|
4. Krop, sanser og bevægelse
Mål |
Metode |
Tegn på læring |
- At barnets naturlige bevægelsesglæde udfoldes og udfordres.
- At barnets fin- og grovmotorik styrkes.
- At barnet bliver bevidst om egen krop og dets funktioner.
- At barnet får kendskab til sund/ usund mad.
|
- At give barnet forskellige muligheder for at bevæge sig f.eks. i gymnastiksalen, på legepladsen og boldbanen, samt i naturen.
- At barnet får lov til at udfolde sig kreativt
- At give mulighed for aktiviteter, hvor fin-/grovmotorik styrkes f.eks. lege med perler, tegne og male, klippe og klistre, bage og meget mere.
- At barnet tilbereder eftermiddagsmaden sammen med et personale
|
- At barnet kan lide at bevæge sig og tør afprøve nye kropslige udfordringer.
- At høre barnet udtrykke sig om viden om sund og usund mad.
- At barnet udfolder sig kreativt.
|
5. Natur, udeliv og science
Mål |
Metode |
Tegn på læring |
- At barnet udvikler respekt og forståelse for naturen.
- At barnet færdes hensynsfuldt i naturen
- At barnet oplever naturen som kilde til leg, bevægelse, oplevelser og undren.
- At barnet bruger alle sine sanser.
|
- Opfordre barnet til at bruge legepladsen og boldbanen, når de trænger til kropslige udfordringer og udeoplevelser.
- Bevæge sig frit omkring og opleve naturens og vejrets foranderlighed.
- Lære barnet at tage ansvar for at få ryddet op på skolens udemiljø og ikke efterlade affald.
- Tage på ture i naturen for at opleve naturens foranderlighed.
- Lade barnet røre ved ting i naturen, og udforske de ting det finder.
- Bruge årstider, til temaemner og som en del af hverdagen
|
- Barnet tegner ting fra naturen.
- Barnet fortæller hvad det har oplevet på turene.
- Laver udstilling i Kuben.
|
6. Kultur, æstetik og fællesskab
Mål |
Metode |
Tegn på læring |
- At barnet får mulighed for at deltage i traditioner, så det oplever sammenhæng og samhørighed.
- At barnet deltager i kulturelle arrangementer.
- At barnet får mulighed for at afprøve sine egne udtryksformer med forskellige materialer.
|
- Vi følger de danske traditioner og højtider.
- Lave temauger i kulturelle aktiviteter
|
- Barnet fortæller om dets viden om egne og andres kulturer.
- Laver udstilling i Kuben
|